Firma spedycyjna, transportowa czy logistyczna, z ktora zamierzamy rozpoczac wspolprace, powinna byc przez nas dokladnie zweryfikowana. Przeczytaj, jak szczegolowo sprawdzic dane nowego kontrahenta, jakimi bazami sie poslugiwac oraz jak pomoze nam w tym gielda ladunkow i transportu.

Nowy kontrahent, spedycja lub firma transportowa? Weryfikacja danych to podstawa!

Firma spedycyjna, transportowa czy logistyczna, z ktora zamierzamy rozpoczac wspolprace, powinna byc przez nas dokladnie zweryfikowana. Przeczytaj, jak szczegolowo sprawdzic dane nowego kontrahenta, jakimi bazami sie poslugiwac oraz jak pomoze nam w tym gielda ladunkow i transportu.

Prowadzenie firmy transportowej, spedycyjnej czy innego przedsiebiorstwa z branzy TSL to spore wyzwanie. Duze ryzyko wiaze sie przede wszystkim z koniecznoscia nawiazywania kontaktow biznesowych i zawierania umow z nieznanymi, jeszcze niesprawdzonymi kontrahentami. Kazda firma powina ostroznie dzialac z niesprawdzonym kontrahentem, przynajmniej do czasu, kiedy dokladnie ich zweryfikujemy na ile dobrze firma wykonuje obowiazki i czy dobrym jest platnikiem.

Firmy spedycyjne i transportowe, z ktorymi planujemy rozpoczac wspolprace, nalezy weryfikowac wyjatkowo dokladnie, aby zminimalizowac ryzyko ewentualnych strat. Tymczasem czesto bywa, ze wiele z tych dzialan okazuje sie nieskutecznych i mimo usilnych staran natrafilismy na oszusta. Jak weryfikowac partnerow biznesowych, aby zminimalizowac ryzyko w transporcie lub spedycji i odniesc sukces? Tlumaczymy!

Firma transportowa: jak ja dokladnie zweryfikowac?

Podstawowa kwestia jest sprawdzenie dokumentow (swietnie, jesli mamy wglad w oryginaly lub kopie potwierdzone za zgodnosc z oryginalem) oraz danych rejestrowych firmy. Upewnijmy sie, czy podane dane firmy transportowej sa prawdziwe. NIP oraz REGON mozna zweryfikowac na stronach Glownego Urzedu Statystycznego (GUS), Komisji Europejskiej, Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzialalnosci Gospodarczej, Krajowego Rejestru Dluznikow itp. Poprosmy rowniez o potwierdzenie licencji wspolnotowej oraz ubezpieczenia CMR. Jesli chcemy miec pewnosc, ze przedstawiona licencja jest prawdziwa, powinnismy skontaktowac sie z Glownym Inspektorem Transportu Drogowego (w przypadku zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoznika drogowego konieczny jest kontakt ze starostwem lub urzedem miejskim w miescie, w ktorym przewoznik zalozyl dzialalnosc), z kolei w sprawie ubezpieczenia CMR – z firma ubezpieczeniowa. Podczas weryfikacji ubezpieczenia OCP zwrocmy uwage na jego warunki, sume ubezpieczenia oraz zawarte w polisie wylaczenia. Jesli jestesmy wyjatkowo dociekliwi, mozemy poprosic o potwierdzenie oplat wszystkich skladek.

Poza tym sprobujmy zadzwonic na numer telefonu podany przez potencjalnego kontrahenta – potwierdzmy dane rejestrowe oraz to, czy ten podmiot przyjal nasze zlecenie do realizacji. Zwrocmy rowniez uwage, z jakiego adresu e-mail zleceniobiorca (lub zleceniodawca) wyslal nam wiadomosc. Z drugiej strony coraz czesciej przedsiebiorcy, szczegolnie ci prowadzacy niewielka dzialalnosc, posluguja sie darmowymi kontami pocztowymi, a nawet oszusci moga uzyc adresu e-mail, ktory jest bardzo podobny do firmowego adresu, ale bedzie roznic sie tylko kilkoma literami.

Co jeszcze? Pamietajmy, ze firma transportowa jest bezposrednio reprezentowana przez kierowce. Zdarza sie, ze zleceniodawca prosi kontrahenta o dane zatrudnionych u niego kierowcow, wliczajac w to nawet numery ich dowodow osobistych, paszportow oraz prawa jazdy. Na zyczenie zleceniodawcy nalezy go poinformowac rowniez o dodatkowych uprawnieniach kierowcow, jak ADR. Kolejna informacje stanowia numery rejestracyjne pojazdow, ktorymi odbywac sie bedzie transport ladunkow.

Firma spedycyjna – ja tez weryfikujemy

branza, w ktorej dokladna weryfikacja kontrahenta to podstawa, jest spedycja. Przed przyjeciem zlecenia nalezy sprawdzic dane spedytora oraz wszelkie przedstawione przez niego dokumenty. Zweryfikujmy posiadane uprawnienia oraz licencje, jak rowniez ubezpieczenia. Sprawdzmy, czy wobec firmy spedycyjnej nie toczy sie postepowanie sadowe wynikajace z zaleganiem z platnosciami. Mimo iz kazdemu moze powinac sie noga, traktujmy to jako swiatlo ostrzegawcze.

Branza TSL: zajrzyj do internetu

Transport, spedycja, logistyka – pamietajmy, ze takze osoby pracujace w wymienionych branzach chetnie zostawiaja swoj informacje o swojej firmie w internecie. Jesli jakas firma oferujaca ladunki nie wywiazala sie ze swoich zobowiazan finansowych, mozemy byc pewni, ze oszukany kontrahent podzielil sie ta informacja w internecie. Przejrzyjmy, co pisza internauci oraz jaka opinia cieszy sie dana firma spedycyjna czy transportowa. Zajrzyjmy przede wszystkim na fora internetowe zwiazane z branza transportu lub zalozmy oddzielny watek, w ktorym mozemy zapytac o doswiadczenia ze wspolpracy ze spedycja X. W internecie znajdziemy „plotki” (w ktorych moze tkwic ziarno prawdy! ) dotyczace bankructw i niewyplacalnosci itd.

Zwrocmy jednak uwage, ze do niektorych komentarzy i opinii warto podchodzic z pewna rezerwa. Mozliwe, ze to konkurencja prowadzi dzialania w ramach tzw. Czarnego marketingu i przygotowuje komentarze, ktore maja odstraszyc potencjalnych klientow…

Gielda ladunkow i transportu sprawdzi klienta

Jak jeszcze mozemy zadzialac aby proces nawiazywania wspolpracy z nowym partnerem byl mozliwe bezpieczny, efektywny i jednym slowem bezbolesny? Obowiazek arcydokladnej weryfikacji i sprawdzenia kontrahenta moze wziac na swoje barki gielda ladunkow i transportu (np. Gielda cargo jet. PL).

Wezmy pod uwage, ze kazda nowa firma transportowa, spedycja czy przedsiebiorstwo produkcyjno-handlowe, ktore probuje zarejestrowac sie w systemie, jest natychmiast sprawdzane przez administratora gieldy. Pelny dostep do bazy gieldy uzytkownik uzyskuje dopiero po pozytywnym przejsciu procesu weryfikacji.

Administrator gieldy cargo jet. PL potwierdza autentycznosc dokumentow oraz podanych danych, poslugujac sie ogolnodostepnymi bazami danych – proces postepuje identycznie, jak opisany wczesniej, z ta jednak roznica, ze nie musimy poswiecac na to wiecej czasu niz jest to absolutnie konieczne. Bardzo dokladne zweryfikowanie nowego kontrahenta, wpisywanie jego danych do CEIDG czy KRS, dzwonienie do Glownego Inspektoratu Transportu Drogowego czy urzedu miejskiego to zadanie na minimum godzine, ktora moglibysmy przeznaczyc na realizowanie innych obowiazkow zwiazanych z prowadzeniem firmy.

Jesli gielda ladunkow wykryje jakiekolwiek niejasnosci podczas procesu weryfikacji, administrator skontaktuje sie takze z pracownikami danej firmy (aby ustalic, czy uzytkownik, ktory podjal probe rejestracji na pewno w niej pracuje), a nawet z przedsiebiorstwami, ktore wspolpracuja lub kiedys wspolpracowaly z firma X.

Jezeli to nie rozwieje watpliwosci, administracja gieldy transportowej zazada przedstawienia dodatkowych dokumentow, jak chociazby umowy czy faktury z operatorem telefonicznym badz operatorem sieci internetowej, a ponadto rowniez CMR-u za ostatni miesiac (bedzie stanowilo to jasny dowod na to, ze firma X – spedycja czy firma transportowa – wspolpracuje z innymi podmiotami). Czesto potrzebne jest takze potwierdzenie z ZUS dotyczace zatrudnienia danego pracownika.

Gielda ladunkow sprawdza uzytkownikow caly czas

Wezmy pod uwage, ze godne zaufania gieldy ladunkow i transportu weryfikuja swoich uzytkownikow rowniez na dalszych etapach, czyli podczas korzystania z systemu. Na cargo jet. PL sluzy temu m. In. Ranking firm. Kazdy z uzytkownikow dostaje punkty – dodatnie i ujemne – za poszczegolne aktywnosci na gieldzie. Jesli spozni sie z oplata innej firmie, jego pozycja w rankingu slabnie. Jesli jest profesjonalny we wspolpracy – dostaje punkty dodatnie.

Punkt ujemne wiaza sie m. In. Z nieoplaconym rachunkiem. Jesli firma spedycyjna X spoznia sie z platnoscia, mozemy zamiescic na jej profilu taki nieoplacony rachunek. Po pierwsze, wskutek takiego dzialania zostanie obnizona jej punktacja. Po drugie, nieoplacony rachunek jest widoczny dla innych firm transportowych czy logistycznych, ktore wchodza na profil firmy X. W konsekwencji zazwyczaj nie podejmuja z nia wspolpracy. To zatem jednoczesnie skuteczne narzedzie windykacji miekkiej.

Podsumowanie

Transport i spedycja to skomplikowane, wymagajace branze, w ktorych mozemy natrafic zarowno na uczciwych kontrahentow, jak i na mniej uczciwych. Przed podpisaniem zlecenia transportowe na umowie z nowym kontrahentem wdrozmy pewne dzialania, dzieki ktorym zyskamy maksymalna mozliwa pewnosc, ze mamy do czynienia z wiarygodnym partnerem biznesowym. Gieldy ladunkow i transportu przejmuje z nas obowiazek weryfikacji nowego kontrahenta. Co prawda, sprawdzenie podstawowych danych nadal jest niezbedne dla bezpieczenstwa naszej firmy, pewne kroki musimy wiec przedsiewziac samodzielnie.